Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jste mohl?

Závist potkávám často. Dobrá zpráva je, že tvrzení: „pokud chcípla koza mně, tak ať chcípne i sousedovi“, se vytrácí, když vidíme zvýšenou solidaritu s Ukrajinou. Tedy aspoň v prvních dnech konfliktu, teď je to prostě divné.

Závist potkávám často. Mám takový pocit, že se objevuje okolo mě čím dál častěji. Možná je to skutečně tím, že se v podstatě máme docela dobře. Někteří si ani neuvědomují, že je ani příslušnost k politické straně či národu nezachrání. Dobrá zpráva je, že tvrzení: „pokud chcípla koza mně, tak ať chcípne i sousedovi“, se vytrácí, když vidíme zvýšenou solidaritu s napadenou Ukrajinou. Tedy aspoň v prvních dnech konfliktu, teď je to prostě divné.

Když byla válka v Sýrii, byl jsem osloven křesťanským časopisem, abych popsal příběh jednoho malého chlapce, který uprchl s rodinou do Evropy. Dodnes mám v živé paměti, jak se mi jeho vyprávění psalo hrozně špatně. Věřil jsem, že už nikdy nic podobného psát nebudu. Když jsem byl před pár dny v obchodě, čekal jsem ve frontě se zbožím u pokladny. Měl jsem toho za celý den plný brejle. Než jsem přišel na řadu, zaklepala mi na rameno žena, která stále ve frontě těsně za mnou. Jednalo se o prodavačku z jiného obchodu, záměrně však nepíši kterého, jsme prostě malé město. Bodrá ženská, co na srdci to na jazyku.

„Vy jste taky ten radní, že?“ zeptala se mě ostrým hlasem a tónem, který doslova probodával ušní bubínky. Neměl jsem z počátku náladu, proto jsem zavrtěl hlavou s jistou vírou, že dá baba pokoj.

„Ale ne, jste to vy, já vás poznám i přes ten respirátor,“ začala zvyšovat hlas, „jak jste mohl dopustit, aby se tu k nám, do klidného města, přivezla ta ukrajinská svoloč?“ V tu chvíli jsem byl rád, že nejsem násilné povahy, protože už bych asi byl v cele předběžného zadržení. Věřím, že ty babičky, ženy a děti, které tady máme, by určitě byly raději doma.

„Viděl jste to v televizi? Vždyť oni mají ty ajfouny, ty tablety, ty řetízky…, a to jim ten Fiala slíbil pět tisíc. Vlaky mají zadarmo…, a ta jedna Ukrajinka v televizi měla tu…, no, kabelku. Jestli tam mají to bombardování, jak to mohla stihnout si zabalit?“

Chápu jisté obavy. Ano, s pšenicí sklidíte občas i plevel, ale určitě matky s dětmi z civilizované, nikoliv rozvojové země, budou mít mobilní telefony západního typu, tablety či šperky. Přece to doma nenechají. A věřím, že by tyto věci nenechal doma nikdo z nás.

Nadechl jsem se, ale nedovolila mi vyslovit jediné slovo. „Je jen škoda, že není náš premiér zase Babiš. Ten myslel aspoň na nás, na Čechy. Ten by to nedopustil.“ Vyřešil to za mne pán, který stál za onou hlučnou (řekněme) dámou. „Nezdržujte, ženská!“

V tu chvíli jsem pochopil, že jakákoliv reakce je naprosto zbytečná. Skutečně je cena benzínu, energií a všeho kolem prostě šílená. Je skutečně nutno s tím něco začít dělat. A té prodavačce ze srdce přeji, aby nikdy v životě nemusela zažít houkání sirén, padání bomb a hlavně strach o své děti a své blízké. Pak zjistíte, že cena benzínu je sice průser, ale holý život je opravdu důležitější.

Váš Honza

Autor: Jan Vavřík | středa 16.3.2022 17:30 | karma článku: 24,93 | přečteno: 713x
  • Další články autora

Jan Vavřík

Jak jsem boural plot aneb Tohle doma nezkoušejte!

Pro svou ženu udělám cokoliv..., teda skoro cokoliv. A tak jsem po jednom z víkendových hrdinských počinů skončil poprvé v životě na neschopence. A manželka? Zatím mě nezavrhla.

1.5.2024 v 19:34 | Karma: 27,54 | Přečteno: 889x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem stavěl zahradní chatku aneb Pusť mě k tomu!

Moje žena je skvělá. S ní se člověk opravdu nenudí. A ctí ji, že mě i po dvaceti letech, přes má veškerá technická klopýtnutí, vidí jako domácího kutila. Tentokrát mi dala za úkol smontovat zahradní domek. A to byla výzva!

31.3.2024 v 12:12 | Karma: 26,72 | Přečteno: 654x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak díky náhodě přijít o dobrou pověst aneb Paní, ten váš chlap je divnej!

Možná jste to někdy zažili. Jdete k lékaři se zraněním, které působí celkem divně. Napoprvé to jde ještě vysvětlit. Podruhé se na vás dívají hloupě, argumenty docházejí. Ale potřetí? To už je na přinejmenším na OSPOD!

10.3.2024 v 19:27 | Karma: 30,34 | Přečteno: 873x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem byl umýt auto aneb Ona ani neví, s kým to má!

Únor jsem měl divný. Bezmezný strach o zdraví nejbližšího člověka mi dal najevo, že vlci v rouše beránčím jsou vlastně jen ubohou karikaturou, pro kterou není důležité se trápit. To hezké je blíž, než se může zdát.

3.3.2024 v 11:18 | Karma: 41,62 | Přečteno: 4113x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem seděl v čekárně 2 aneb Tereza, Karolína a Otylka Součková

Zlobí mě zdraví, ale mé odpůrce zklamu. Zatím neumírám, ovšem k lékaři musím. A při sezení v čekárně máte před sebou studnici příběhů. Třeba minulý týden..., Tereza, Karolína a paní Součková. To prostě nejde nenapsat.

29.1.2024 v 22:42 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1088x | Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Nekritizuji pomoc Ukrajině, brání se Babiš ve sporu s Černochovou o munici

4. května 2024  12:07

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš uvedl, že nekritizuje pomoc Ukrajině, ale netransparentnost aktuální...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  11:55

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Zemřel bývalý šéf izraelské společnosti přátel ČR. Přežil Osvětim, skrýval se v Praze

4. května 2024  11:39

Ve věku 99 let zemřel někdejší předseda Izraelské společnosti přátel České republiky a jeden z...

Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice

4. května 2024  11:07

V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 104
  • Celková karma 31,56
  • Průměrná čtenost 2499x
Spisovatel, iOvce, milovník německých boxerů, Stephena Kinga, J. R. R. Tolkiena, Karla Čapka a Karla Maye.

Knihy: Kolotoč strachu (2015), Návrat z pekla (2016), Případ Kláry P. (2019), Pošahaný svět (2023), audioknížka Návrat z pekla, čte Jaromír Meduna (2023).
E-kniha Kolotoč strachu (2024), reedice Návrat z pekla (2024).
Připravovaná knížka: Ve stínu levandule (2024).

Seznam rubrik