Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak mi dědek ukradl zuby

Když jsem vedl domov seniorů, byly životní příběhy jeho obyvatel právě tím, co vám dodávalo energii. Mnohdy to byla i pořádná legrace. Ovšem příběh, který jsem nedávno slyšel v lékárně od jedné seniorky, to byl úplně jiný level.

Spasitel odstavil karavan a zlotřilý předseda vlády chodí po supermarketech a zdražuje vše pouhým pohledem, protože ony ty zbraně pro Ukrajinu něco stojí. Alespoň tak nějak podobně mi ty vysoké ceny u nás vysvětlila minulý týden jedna paní ve frontě na poště v době, kdy se vedoucímu zasekl papír v té jeho stoleté jehličkové tiskárně. Mluvila tak zapáleně, že snad tomu i sama věřila. Ten zaseklý papír jsem doslova tlačil očima, jen abych byl z té pošty co nejdříve pryč a měl ženskou brzy z dohledu.

V lékárně, kde jsem záhy zamířil, stála před pultem starší seniorka o holi. Pomyslel jsem si, že to bude asi na dlouho. A taky bylo. 

„Víte…,“ začala zeširoka, „…já nevím, jak bych začala.“

„V pořádku, paní Šmejkalová,“ řekla mladá černovlasá lékárnice, „…ehm, sedněte si, pokud vás bolí nohy.“

„Ale to já s holí vydržím…, to není, jako ten můj dědek…, ten už nic nezvládne. Ten jen celý den leží. Dříve lítal po lesích…, on byl hajnej, víte?“

„Vím,“ řekla lékárnice a podala seniorce židli zpoza pultu.

„Tak já si sednu na chvíli, ale aby tady mladej pán dlouho nečekal,“ podívala se na mě zvídavým pohledem.

„Kolega přijde za minutku, on ho obslouží,“ usmála se lékárnice, „…běžte si k druhému pultu.“

Přešel jsem pár metrů dál a vyčkával.

„Víte,“ pokračovala sedící dáma, „…děda má Alzheimera jako z praku. Ale takového toho hezkého. On jen sedí, kouká na fotbal pořád dokola, protože jakmile to skončí, tak on zapomene, jak to vlastně všechno dopadlo a pustí si to ze záznamu znovu. Ale je to pořád lepší, než to bylo v mládí. To se vydal do lesa a přišel třeba za tři dny…, já stejně vím, že chodil za Ludvíkov do té opuštěné hájenky s tou Pěnkavovou…, ona už zemřela…, on se mi k tomu nikdy nepřiznal, ale ženská tohle pozná. Ale teď? Teď vám jen kouká na televizi, pije pivo a mlčí. On byl v mládí hrozně ukecaný, ale teď jen koulí oči a je podezíravej.“

„Takže léky budou pro vás nebo pro něj? Na recept, nebo to vezmete hotově?“ snažila se situaci urychlit lékárnice.

„Hotově, slečno!“ mávla rukou seniorka, „…ty internety a karty nejsou pro mě. Potřebuji takovou specifickou věc. Víte, já si večer dávám zuby v koupelně do sklenice. Vždycky si je vyčistím…, mám na to takové ty tablety. Každé ráno si zuby šoupnu do pusy. A jednoho rána tam nebyly. Fakt. Prostě byly fuč.“ 

„Fuč?“ vylétlo ze mě.

Seniorka si mě prohlédla od hlavy k patě. Když zjistila, že poslouchám jejich rozhovor, pootočila se na židli tak, aby mluvila k nám oběma a pokračovala: „…ano, fuč. Prostě najednou tam ty zuby nebyly. Já nevím, jak vy dva, ale já mám nasazovací obě patra. A zuby nikde. Hledala jsem všude. V kuchyni, v obýváku, i do záchodu jsem se dívala. Nic. Šla jsem za dědkem, jestli neviděl moje zuby. Seděl v obýváku a nějak divně se na mě křenil. A pak mi to došlo. Spodní patro mu koukalo přes rty ven. On mi je sprostě sebral a vrazil si je do pusy. Nemohl ji ani zavřít. Povídám mu, že mi ukradl zuby. Kroutil zběsile hlavou a nepodíval se mi ani do očí. Říkám mu, aby mi je vrátil, ale on přes ty moje protézy zašišlal, že mě přece miluje a zuby by mi nikdy neukradl. Ale víte, co je komické? On svoje zuby nemá…, on je ztratil a k zubaři ho nemůžu dostat. A vůbec mu nebylo trapné, že teď měl zubů plnou hubu. Nevrátil mi je. A já se s ním prát nebudu. On, jak říkám, byl hajný. Ruce má jako lopaty. Tak já celý den byla bez zubů a čekala, až ten můj blázen vytáhne zuby na noční stolek a usne. Sebrala jsem mu je zase já. Vyčistila jsem je, jak nejlépe jsem mohla. Proto potřebuji od vás takový ten fixační krém, abych s tím mohla spát. Ráno si to vytáhnu, vypucuju a vrazím si je zpátky.“

Lékárnice ji podala krabičku, paní vstala ze židle a měla se k odchodu.

„A co váš manžel?“ zeptal jsem se jí, „…jak to přijal, že najednou zuby zase nemá?“

„Víte,“ usmála se vybojovanými zuby seniorka, „…on s tím Alzheimerem na to zapomněl. Já bych mu nejraději vrazila pár facek, ale já ho mám ráda. Prožili jsme spolu krásný život, proti tomu jsou zuby úplná pitomost. Tak se mějte hezky!“

Láska. To je to, co mi po kontaktu s tou seniorkou v hlavě zůstalo. Bez lásky je v tomto složitém světě těžko.

Váš Honza

Autor: Jan Vavřík | pátek 24.2.2023 11:20 | karma článku: 41,46 | přečteno: 3847x
  • Další články autora

Jan Vavřík

Jak jsem stavěl zahradní chatku aneb Pusť mě k tomu!

Moje žena je skvělá. S ní se člověk opravdu nenudí. A ctí ji, že mě i po dvaceti letech, přes má veškerá technická klopýtnutí, vidí jako domácího kutila. Tentokrát mi dala za úkol smontovat zahradní domek. A to byla výzva!

31.3.2024 v 12:12 | Karma: 25,80 | Přečteno: 587x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak díky náhodě přijít o dobrou pověst aneb Paní, ten váš chlap je divnej!

Možná jste to někdy zažili. Jdete k lékaři se zraněním, které působí celkem divně. Napoprvé to jde ještě vysvětlit. Podruhé se na vás dívají hloupě, argumenty docházejí. Ale potřetí? To už je na přinejmenším na OSPOD!

10.3.2024 v 19:27 | Karma: 29,89 | Přečteno: 819x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem byl umýt auto aneb Ona ani neví, s kým to má!

Únor jsem měl divný. Bezmezný strach o zdraví nejbližšího člověka mi dal najevo, že vlci v rouše beránčím jsou vlastně jen ubohou karikaturou, pro kterou není důležité se trápit. To hezké je blíž, než se může zdát.

3.3.2024 v 11:18 | Karma: 41,56 | Přečteno: 4082x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem seděl v čekárně 2 aneb Tereza, Karolína a Otylka Součková

Zlobí mě zdraví, ale mé odpůrce zklamu. Zatím neumírám, ovšem k lékaři musím. A při sezení v čekárně máte před sebou studnici příběhů. Třeba minulý týden..., Tereza, Karolína a paní Součková. To prostě nejde nenapsat.

29.1.2024 v 22:42 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1061x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem lovil myš aneb Eliška není mrtvá

Měl jsem teď blogový detox. Postihl mě tradiční rýmový moribundus rovnající se stádiu klinické smrti. Proto jsem potřeboval pauzu od lidí a psaní. Že kritický výraz mé tváře přiláká domů myš, to jsem fakt nepředpokládal.

6.1.2024 v 15:27 | Karma: 25,33 | Přečteno: 582x | Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 103
  • Celková karma 31,83
  • Průměrná čtenost 2524x
Spisovatel, iOvce, milovník německých boxerů, Stephena Kinga, J. R. R. Tolkiena, Karla Čapka a Karla Maye.

Knihy: Kolotoč strachu (2015), Návrat z pekla (2016), Případ Kláry P. (2019), Pošahaný svět (2023), audioknížka Návrat z pekla, čte Jaromír Meduna (2023).
E-kniha Kolotoč strachu (2024), reedice Návrat z pekla (2024).
Připravovaná knížka: Ve stínu levandule (2024).

Seznam rubrik