Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem byl umýt auto aneb Ona ani neví, s kým to má!

Únor jsem měl divný. Bezmezný strach o zdraví nejbližšího člověka mi dal najevo, že vlci v rouše beránčím jsou vlastně jen ubohou karikaturou, pro kterou není důležité se trápit. To hezké je blíž, než se může zdát.

Občas se nedaří, jak by si člověk přál. Možná to tak taky někdy máte. A když se z tohoto překvapení vzpamatováváte, tak najednou nejbližší osoba, pro kterou vlastně žijete, musí do nemocnice. Nejhorší na tom všem je, že s tím nemůžete ale vůbec nic udělat. Musíte se spolehnout na lékaře, po večerech ukecáváte Pána Boha, aby se probral z letargie a udělal v tom vašem divném životě jednou provždy zase pořádek. Nakonec zjistíte, že zdraví vašich nejbližších je nejdůležitější. V porovnání s tím je přemoudřelost a sebestřednost jiných lidí kolem vás vlastně neskutečnou marginálií.

Potřeboval jsem si vyčistit hlavu a taky auto. To se totiž díky dennímu ježdění za dcerkou a ženou do nemocnice proměnilo v zablácené, neidentifikovatelné a špinavé cosi. Proto jsem se rozhodl, že mu vrátím punc a pořádně je proženu myčkou. Bláto dávalo mé plechové lásce nádech traktoru vracejícímu se z nějaké demonstrace. Otřel jsem hadrem cákance bahna z čelního skla, abych vůbec k místní myčce trefil.

„Koukám, že to taky umýváte, až když je nejhůř,“ zasmál se menší a baculatý muž, který stál s větší dodávkou v myčce přede mnou, „nechal jsem vám tam třicet korun…, ono se to nějak zaseklo, stojí to na třiceti a nehne se to. To bych tady byl až do večera!“ Usmál se, nasedl a odjel do prostoru k vysavačům, kde jsem po umytí svého auta přistavil i já.

„No,“ posteskl si chlapík, „ta moje na to ani nesáhne. Je to vždycky jen na mně! Ty její zatracený croissanty! Sotva vylezeme z obchodu, sedne si vedle mě, vytáhne to z pytlíku a během minuty udělá v autě bordel jako hejno potkanů v obilí. To je neskutečné! Asi si myslí, že než dojedeme během deseti minut domů, tak umře hlady. A syn? O tom se raději ani nebavím. Toho jsem minulý měsíc vezl z nočního tahu, seděl na zadní sedačce a blil celou cestu jak šakal!“

„Tak to je mi líto,“ nenapadlo mě nic lepšího, „to já po dcerce sbírám maximálně papírky od bonbonů, občas nějaké to lízátko.“

„No,“ zaklel znovu, „a nejhorší jsou vnoučata. Hlavně ten malý kluk!“

„Tak vy už jste dědeček?“ reagoval jsem přihlouple, „tak to gratuluju!“

„No,“ obrátil oči v sloup, položil hadr na kapotu, dal ruce v bok a pokračoval, „jestli si myslíte, že je to nějaká hitparáda, tak to teda, mladej pane, zase není. Mám ještě dvaadvacetiletou dceru. Celej život jsme ji vedli ke skromnosti, chodila s námi do kostela. Pak jela po maturitě ke kamarádce na víkend a hned dvojčata. A víte, co je na tom to nejhorší? Ona ani neví, s kým to má!“

„Cože?“ vytřeštil jsem na něj nevěřícně oči, „jak jako neví?“

„No,“ podotkl ten muž, „takhle blbě, jako se tváříte vy, jsem na ni čuměl i já! Prostě to neví! Byla tak zhulákaná, že si to údajně nepamatuje! Chápete to? Já se celou tu dobu, než to porodila, bál, aby to nebyl nějaký černoch. Podezíral jsem ji, že to ví, ale jen se nám to bojí říct. Ale ne. Ona si to fakt nepamatuje! A jak ty děcka vychovává, to by vás z toho, milej zlatej, trefil šlak. Pořád tomu cpe ty tablety, vůbec si s nimi nehraje. Ony neumí pořádně mluvit, ale tablety zapnout umí! Já vám nevím, kde jsem udělal v životě chybu. Ale já vás zdržuju, podívejte, už vám vypnul vysavač…, tak to se omlouvám.“

„To není důležité,“ pousmál jsem se, „já jsem vám chtěl říct, že před vámi smekám.“

„Víte,“ podotkl nešťastně vypadající muž, „já si ty vnuky beru rád. Jsem s nimi co nejvíce. To, co se mi nepovedlo s dcerou a synem, se pokouším dát těm malým dětem. Tahám je na zahradu, povídáme si o květinách, zvířatech, krmíme naše králíky, moje jim peče bábovky a koláče. Já je zase učím všemu, co se jim od mámy nedostává. Snad tu vydržíme s manželkou ještě dlouho, abychom jim mohli dát maximum. A ta naše dcera…, snad se někdy vzpamatuje a šťastně se vdá. Ale kdo si ji vezme se dvěma dětmi? To si netroufám ani pomyslet!“

Mávl rukou na pozdrav, posadil se do auta a usmál se na mě. A já v tu chvíli pochopil, že ten bodrý človíček dal svým nejbližším v životě vše, co dát mohl a uměl. Člověka často rozruší společnost, práce či podlost a zákeřnost lidí kolem něj. Trápí se a neví, co si s tím vším má počít. Pak ovšem zjistí, že to nejhezčí, co je na světě, je vlastně hned vedle něj. Musí ovšem koukat okolo sebe úplně jinýma očima.

Váš Honza

Autor: Jan Vavřík | neděle 3.3.2024 11:18 | karma článku: 41,56 | přečteno: 4083x
  • Další články autora

Jan Vavřík

Jak jsem stavěl zahradní chatku aneb Pusť mě k tomu!

Moje žena je skvělá. S ní se člověk opravdu nenudí. A ctí ji, že mě i po dvaceti letech, přes má veškerá technická klopýtnutí, vidí jako domácího kutila. Tentokrát mi dala za úkol smontovat zahradní domek. A to byla výzva!

31.3.2024 v 12:12 | Karma: 25,96 | Přečteno: 589x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak díky náhodě přijít o dobrou pověst aneb Paní, ten váš chlap je divnej!

Možná jste to někdy zažili. Jdete k lékaři se zraněním, které působí celkem divně. Napoprvé to jde ještě vysvětlit. Podruhé se na vás dívají hloupě, argumenty docházejí. Ale potřetí? To už je na přinejmenším na OSPOD!

10.3.2024 v 19:27 | Karma: 29,89 | Přečteno: 819x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem seděl v čekárně 2 aneb Tereza, Karolína a Otylka Součková

Zlobí mě zdraví, ale mé odpůrce zklamu. Zatím neumírám, ovšem k lékaři musím. A při sezení v čekárně máte před sebou studnici příběhů. Třeba minulý týden..., Tereza, Karolína a paní Součková. To prostě nejde nenapsat.

29.1.2024 v 22:42 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1061x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem lovil myš aneb Eliška není mrtvá

Měl jsem teď blogový detox. Postihl mě tradiční rýmový moribundus rovnající se stádiu klinické smrti. Proto jsem potřeboval pauzu od lidí a psaní. Že kritický výraz mé tváře přiláká domů myš, to jsem fakt nepředpokládal.

6.1.2024 v 15:27 | Karma: 25,33 | Přečteno: 582x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak vyhrát v loterii aneb Zase vedle!

Při bankrotu správce liptákovské kampeličky Jaroslava Rychtaříka napsal Cimrman dvouverší: „Varuj se hazardu, vzpomeň si na Jardu!“ To ale neplatí pro milovnici stíracích losů u nás. Čtyři mega za stovku. Že bych to taky zkusil?

11.12.2023 v 16:13 | Karma: 23,73 | Přečteno: 617x | Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

  • Počet článků 103
  • Celková karma 31,87
  • Průměrná čtenost 2524x
Spisovatel, iOvce, milovník německých boxerů, Stephena Kinga, J. R. R. Tolkiena, Karla Čapka a Karla Maye.

Knihy: Kolotoč strachu (2015), Návrat z pekla (2016), Případ Kláry P. (2019), Pošahaný svět (2023), audioknížka Návrat z pekla, čte Jaromír Meduna (2023).
E-kniha Kolotoč strachu (2024), reedice Návrat z pekla (2024).
Připravovaná knížka: Ve stínu levandule (2024).

Seznam rubrik