Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak mi vysvětlili bídu

Ceny letí nahoru. Lidé kolem neustále nadávají, hledá se viník. V obchodním domě v Opavě mi jedna bývalá kolegyně konečně vysvětlila, jak to vlastně s tou bídou je. Díky, Pavlíno!

Někdo může namítat, že nebýt těch obchodů, měl bych článků na blogu o polovinu méně. A ona je to pravda. Obchody jsou prostě studnicí historek a lidských osudů. Jen tady se potkají všichni, bez ohledu na důležitost společenského postavení či výši bankovního konta. Jíst, oblékat a nakupovat věci pro domácnost musí každý, mě nevyjímaje. 

Mázli jsme svačiny a sedli do auta. V rádiu jsme si poslechli katastrofické předpovědi o ceně zeleniny a vajec. Přemlouval jsem holky, že bychom tradičně navštívili Polsko, protože u nás v obchodním domě čeká jen banda ziskuchtivých loupežníků. Nakonec jsme si řekli, že to zkusíme. V českých obchodech přece nemůže být tak zle.

Při vjezdu do podzemního parkoviště jsme s naším autem tančili jako Harapes v nejlepších letech, protože najít parkovací místo bylo těžší, než trefit první ve Sportce. Moje dcera miluje jezdící schody, proto jsme po zaparkování okamžitě vyběhli k eskalátorům, kde však bylo tolik lidí, že to nebyl ten správný zážitek. 

Moje děvčata se vydala do obchodů s oblečením a já zase na své oblíbené poflakování po obchodech s elektronikou. Hned v prvním z nich jsem u automatických kávovarů potkal svou bývalou kolegyni Pavlínu. Učili jsme spolu na jedné základní škole.

„Ahoj Pavli,“ řekl jsem tiše.

„Šmarjá ahóóój,“ vylétlo z ní, položila dvě plné tašky na podlahu a objala mě. Voněla něčím sladkým tak silně, že to až tahalo za nos.

„Co tu děláš? Jak se ti daří?“ řekl jsem automaticky a rukou posbíral několik dlouhých blonďatých vlasů, které se po jejím objetí přilepily na levý rukáv mé černé bundy.

„Ale,“ řekla tak nějak znuděně, „…učím tu v Opavě. Našla jsem si staršího pána, máme byt za Horním náměstím…, jsem na nákupech. Manžel je na služebce, ale nechal mi kartu, že si mám nakoupit. Když je ten víkend, tak jej trávím vždycky odpoledne tady…, ale je všude nějak moc lidí!“

„Je…,“ podotkl jsem, „…na to, že je ta údajná bída, tak je tu lidí až přespříliš!“

V tu chvíli jsem měl pocit, že jsem místo prosté věty vystřelil ránu z pistole. Její obličej doslova zkameněl, na krku jí naběhla žíla, na které by člověk utáhl nákladní auto.

„Tys byl vždycky divný,“ vyprskla znenadání, „…já byla na té poslední demonstraci. A víš proč? Protože už mám dost toho, jak tato vláda zdražuje potraviny, obírá nás o peníze, všechny nás uvrhuje do bídy. Nerodí se děti…, kdo by je v této složité době měl?“

„Prosím tě,“ pokusil jsem se argumentovat, „…kde to psali?“

„Vždyť je toho plný internet,“ řekla útočně, „…to musíš umět hledat! Nesmíš koukat jen na tu zaprodanou Českou televizi, tu si platí vláda! Teď je to totalita. Nesmíš říkat, co si myslíš. A víš co? Nezdržuj mě! Já musím ještě do města do cestovky, mám tam zaplacený jarní poznávací zájezd do Egypta. Nazdar!“

Zmizela. Otočila se na podpatku a byla fuč. 

V tu chvíli jsem přemýšlel, zda se mi vlastně vůbec nezdála. Až při tomto zážitku jsem si uvědomil, že je společnost rozdrolena jako strouhanka z rohlíku. Před časem jsem právě na tom opěvovaném internetu četl názor bývalého politika, kde se klaněl před našimi předky, kteří se v mnohem obtížnějších časech rozmnožovali, aniž by cokoliv očekávali od státu či politiků. Bez jejich odvahy by tady nikdo z nás nebyl a nemohl by říkat a beztrestně prezentovat své názory a postoje. Proto jsem se raději sebral a šel za svými děvčaty, abych nenasál ze své bývalé kolegyně tu pesimistickou náladu. Té je všude plno, ale záleží jen na nás, jestli ji k sobě pustíme.

Váš Honza 

Autor: Jan Vavřík | pondělí 3.4.2023 14:07 | karma článku: 42,86 | přečteno: 7209x
  • Další články autora

Jan Vavřík

Jak jsem stavěl zahradní chatku aneb Pusť mě k tomu!

Moje žena je skvělá. S ní se člověk opravdu nenudí. A ctí ji, že mě i po dvaceti letech, přes má veškerá technická klopýtnutí, vidí jako domácího kutila. Tentokrát mi dala za úkol smontovat zahradní domek. A to byla výzva!

31.3.2024 v 12:12 | Karma: 25,96 | Přečteno: 589x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak díky náhodě přijít o dobrou pověst aneb Paní, ten váš chlap je divnej!

Možná jste to někdy zažili. Jdete k lékaři se zraněním, které působí celkem divně. Napoprvé to jde ještě vysvětlit. Podruhé se na vás dívají hloupě, argumenty docházejí. Ale potřetí? To už je na přinejmenším na OSPOD!

10.3.2024 v 19:27 | Karma: 29,89 | Přečteno: 819x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem byl umýt auto aneb Ona ani neví, s kým to má!

Únor jsem měl divný. Bezmezný strach o zdraví nejbližšího člověka mi dal najevo, že vlci v rouše beránčím jsou vlastně jen ubohou karikaturou, pro kterou není důležité se trápit. To hezké je blíž, než se může zdát.

3.3.2024 v 11:18 | Karma: 41,56 | Přečteno: 4083x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem seděl v čekárně 2 aneb Tereza, Karolína a Otylka Součková

Zlobí mě zdraví, ale mé odpůrce zklamu. Zatím neumírám, ovšem k lékaři musím. A při sezení v čekárně máte před sebou studnici příběhů. Třeba minulý týden..., Tereza, Karolína a paní Součková. To prostě nejde nenapsat.

29.1.2024 v 22:42 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1061x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem lovil myš aneb Eliška není mrtvá

Měl jsem teď blogový detox. Postihl mě tradiční rýmový moribundus rovnající se stádiu klinické smrti. Proto jsem potřeboval pauzu od lidí a psaní. Že kritický výraz mé tváře přiláká domů myš, to jsem fakt nepředpokládal.

6.1.2024 v 15:27 | Karma: 25,33 | Přečteno: 582x | Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rozhodnutí ANO neúčastnit se jednání nepovažuji za šťastné, řekl Pavel

29. dubna 2024  8:33

Prezident Petr Pavel bere na vědomí rozhodnutí opozičního hnutí ANO neúčastnit se jednání o...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 103
  • Celková karma 32,47
  • Průměrná čtenost 2524x
Spisovatel, iOvce, milovník německých boxerů, Stephena Kinga, J. R. R. Tolkiena, Karla Čapka a Karla Maye.

Knihy: Kolotoč strachu (2015), Návrat z pekla (2016), Případ Kláry P. (2019), Pošahaný svět (2023), audioknížka Návrat z pekla, čte Jaromír Meduna (2023).
E-kniha Kolotoč strachu (2024), reedice Návrat z pekla (2024).
Připravovaná knížka: Ve stínu levandule (2024).

Seznam rubrik