Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jsem jel autobusem

Pro někoho běžná věc. Pro mě adrenalin. Člověk je zpovykaný dobou, autem jezdí všude. Když auto není, musí využít prostředků hromadné dopravy. A to je přímo studnice lidských příběhů. Víc se toho dozvíte snad jen u holiče.

„Hele, jestli na to mám hrábnout, tak mi to auto přivez dneska,“ řekl mi do telefonu mechanik. Podíval jsem se do diáře a zhluboka jsem polkl. Měl jsem domluvenou schůzku mimo město, která nešla odložit. Ale vůz potřeboval zásah. S hlubokým zármutkem jsem auto dopravil do servisu. Mé ženě, která řídí delší trasy, protože já to s kolenem nedávám, jsem oznámil, že se jízda ruší. Od radosti mi zabalila dokonce i svačinu. 

Trošku jsem se obával kontaktu s civilizací, protože den předtím jsem slyšel na internetu projev jednoho z nejmenovaných prezidentských kandidátů o tom, jaká je ve společnosti špatná situace. Po poslechu jsem dospěl k názoru, že je nejlépe se zastřelit, nebo se aspoň zavřít doma, vypnout všechny radiátory, přestat se koupat, jíst, pít a očekávat příchod spasitele. No, ale já do města na autobusovou zastávku prostě musel. Nedalo se nic dělat. Pokřižoval jsem se a vyrazil směrem k autobusu.

Byla zima. Lidé na zastávce různě popocházeli. Vytoužené dva reflektory dorazily s desetiminutovým zpožděním. Řidič byl zjevně nedobře vyspaný, protože měl okolo očí ještě zbytky nočních slepenců. Předal jsem mu hrst drobných a vyhledával volné místo. Dospěl jsem k názoru, že studovat v dnešní době je asi velmi fyzicky náročná věc, protože tolik sedících a spících studentů jsem dlouho neviděl.

Chytl jsem se tyče jako opice liány a čekal na rozjezd autobusu. Skla byla zevnitř tak silně zadýchána, že na ně šlo kreslit.

Lítal jsem jako veverka v bubnu, když se autobus těžkopádně vydal na cestu. Nedoufal jsem, že mě někdo pustí sednout. Nepatřím k nejmladším, ale z pohledu mužské ješitnosti by mě asi dostalo, kdyby mě někdo z těch urputně unavených studentů pustil sednout. Na další zastávce ovšem pár jedinců opustilo autobus, uvolnilo se několik míst. Dostal jsem možnost sednout si k okýnku. Do autobusu nastoupila starší seniorka.

„Dobrý den, tak jednou na konečnou, pane řidiči,“ řekla hlasitě, „…kolik? Já špatně slyším! Já mám už šestasedmdesát, ale pořád bydlím sama v bytě. Žádný starobinec!“

Řidič zopakoval částku s dovětkem, že ví, že je to hodně, ale on za to nemůže.

„To není taková hrůza, pane šofére! Já si raději připlatím, než abych jezdila na úkor svých vnuků.“ 

V tu ránu mi byla sympatická…, teda do doby, než si sedla vedle mě.

„Máte tu volno, že ano?“ zeptala se hlasitě, ovšem až v okamžiku, kdy už dávno seděla vedle mě. Usmála se na mě a pokračovala: „…a kam jedete? To já jedu do nemocnice pro výsledky, víte? Byla jsem tam kvůli tlaku…, to je jediné, co mě furt zlobí. Když vidím ty zprávy, tak mi to hapruje. Tak jsem si je zakázala. Já si večer hraji na gramofon. To je lepší. Tak kam teda jedete?“

Nadechl jsem se, ale nepustila mě ke slovu.

„Tam vedle té nemocnice mají tak fajn prodejnu zákusků a chlebíčků,“ zasnila se, „…tam já vždycky skončím a přejím se toho…, ale musím opatrně, já mám žlučník, víte? Ale nechávám si zabalit věnečky pro Mařenku…, to je moje sousedka. Já jí je dovezu, sedneme si, pustíme si na gramofonu Gotta…, máte rád Gotta? Toho byla škoda. Víte, já ho poslouchám celý život. Můj manžel ho neměl rád. Já si myslím, že na něj i žárlil. On poslouchal jen tu svoji Moravanku. Já mu to trpěla, ale Karel…, ten byl jenom jeden! Tak povíte mi, kam jedete? Vy toho moc nenamluvíte, že? To já si kromě sousedky..., ona má toho Němce…, toho Alzheimera…, tak já si normálně s nikým nepopovídám. Já dělala celý život na berňáku, byla jsem pořád mezi lidmi…, ale teď mě ta samota leze na nervy. Vy jste sám? Asi ne, že…, vidím, že máte prstýnek. Jste asi ženatý, že? To je dobře. Jste na ni hodný? To můj Toník byl…, on se sice občas napil, popral se v hospodě, ale na mě byl hodný…, jo a na děti taky. My měli tři děti, víte? Ani nevím, kde jim je konec! Vnuky jsem neviděla hodně dlouho!“

Vypnul jsem mozek. Ta ženská byla jako kafemlejnek. Na další zastávce nastoupila mladá žena poněkud kyprých tvarů. Obličej výstavní, ale široká v bocích a s velkým bříškem. Oddechl jsem si. Pustím ji si sednout. Aspoň ta ukecená stařenka bude chvíli svými řečmi mydlit uši někomu jinému. Jakmile se přiblížila k našemu sedadlu, opatrně jsem začal ze svého místa vstávat. 

„Pojďte si sednout,“ řekl jsem směrem k ní.

„A proč jako?“ odsekla nepříjemným tónem.

„Však jste mladá maminka, tak pojďte,“ trval jsem na svém. 

„Ale já dítě nečekám,“ vyprskla vztekle, „…hleďte si svého!“

Posadil jsem se zpátky a cítil jsem, že rychle rudnu v obličeji. Ono je vlastně úplně jedno, jak člověk na první pohled vypadá. Zdání může klamat. A je to tak i v životě. A o politice raději nemluvím.

Váš Honza 

Autor: Jan Vavřík | sobota 7.1.2023 22:58 | karma článku: 39,89 | přečteno: 5447x
  • Další články autora

Jan Vavřík

Jak jsem boural plot aneb Tohle doma nezkoušejte!

Pro svou ženu udělám cokoliv..., teda skoro cokoliv. A tak jsem po jednom z víkendových hrdinských počinů skončil poprvé v životě na neschopence. A manželka? Zatím mě nezavrhla.

1.5.2024 v 19:34 | Karma: 27,87 | Přečteno: 905x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem stavěl zahradní chatku aneb Pusť mě k tomu!

Moje žena je skvělá. S ní se člověk opravdu nenudí. A ctí ji, že mě i po dvaceti letech, přes má veškerá technická klopýtnutí, vidí jako domácího kutila. Tentokrát mi dala za úkol smontovat zahradní domek. A to byla výzva!

31.3.2024 v 12:12 | Karma: 26,84 | Přečteno: 656x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak díky náhodě přijít o dobrou pověst aneb Paní, ten váš chlap je divnej!

Možná jste to někdy zažili. Jdete k lékaři se zraněním, které působí celkem divně. Napoprvé to jde ještě vysvětlit. Podruhé se na vás dívají hloupě, argumenty docházejí. Ale potřetí? To už je na přinejmenším na OSPOD!

10.3.2024 v 19:27 | Karma: 30,50 | Přečteno: 875x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem byl umýt auto aneb Ona ani neví, s kým to má!

Únor jsem měl divný. Bezmezný strach o zdraví nejbližšího člověka mi dal najevo, že vlci v rouše beránčím jsou vlastně jen ubohou karikaturou, pro kterou není důležité se trápit. To hezké je blíž, než se může zdát.

3.3.2024 v 11:18 | Karma: 41,62 | Přečteno: 4113x | Ostatní

Jan Vavřík

Jak jsem seděl v čekárně 2 aneb Tereza, Karolína a Otylka Součková

Zlobí mě zdraví, ale mé odpůrce zklamu. Zatím neumírám, ovšem k lékaři musím. A při sezení v čekárně máte před sebou studnici příběhů. Třeba minulý týden..., Tereza, Karolína a paní Součková. To prostě nejde nenapsat.

29.1.2024 v 22:42 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1088x | Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá

6. května 2024

Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...

Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce

6. května 2024

Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....

Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají

6. května 2024

Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  22:53

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

  • Počet článků 104
  • Celková karma 31,71
  • Průměrná čtenost 2499x
Spisovatel, iOvce, milovník německých boxerů, Stephena Kinga, J. R. R. Tolkiena, Karla Čapka a Karla Maye.

Knihy: Kolotoč strachu (2015), Návrat z pekla (2016), Případ Kláry P. (2019), Pošahaný svět (2023), audioknížka Návrat z pekla, čte Jaromír Meduna (2023).
E-kniha Kolotoč strachu (2024), reedice Návrat z pekla (2024).
Připravovaná knížka: Ve stínu levandule (2024).

Seznam rubrik